Tronix Piotr Giza

Certyfikat SSL

  • Co to jest certyfikat ssl?
  • Jak działa certyfikat ssl?
  • Podstawowe rodzaje certyfikatów
  • Czy lepiej wybrać darmowy certyfikat czy płatny? Wady i zalety.
  • Jakie są korzyści ze stosowania certyfikatów SSL?
Certyfikat SSL to potwierdzenie wiarygodności Twojej domeny, bądź zarówno domeny jak i jej właściciela. Instalując SSL gwarantujesz szyfrowanie połączenia i poufność danych. Zwłaszcza teraz, gdy zostawiamy nasze dane podczas zakupów online, czy płacenia rachunków. Dlaczego warto stosować certyfikaty SSL? Zobacz zaledwie namiastkę korzyści.

Co to jest certyfikat ssl?

Certyfikat SSL jest to cyfrowy plik komputerowy lub fragment kodu, który spełnia dwie podstawowe funkcje:

Autoryzacja i weryfikacja: Certyfikat SSL zawiera informacje o autentyczności niektórych szczegółów dotyczących firmy lub strony internetowej, które będą wyświetlane odwiedzającym w witrynie po kliknięciu symbolu kłódki przeglądarki. Kryteria weryfikacji stosowane przez urzędy certyfikacji w celu ustalenia, czy certyfikat SSL powinien zostać wydany, są najbardziej rygorystyczne dla certyfikatów Extended Validation, co czyni go najbardziej zaufanym certyfikatem SSL.

Szyfrowanie danych: Certyfikat SSL szyfruje przesyłane pomiędzy komputerem użytkownika a serwerem, tak aby nikt nie mógł ich odczytać.

Jak działa certyfikat ssl?

Podobnie jak możesz zamknąć i otworzyć kluczem drzwi do sejfu, tak samo SSL używa kluczy do zamykania i otwierania dostępu do Twoich informacji. Jedynie odpowiedni klucz umożliwia otwarcie dostępu do danych. Każda sesja SSL składa się z dwóch kluczy:

Klucz publiczny – używany do szyfrowania informacji

Klucz prywatny – używany do odszyfrowania informacji i przywrócenia ich do pierwotnej formy, tak aby można je było odczytać.

W praktyce to wygląda tak, że jeśli dokonujesz zakupów w sklepie internetowym i podajesz swoje dane poprzez np.: formularz do zakładania konta to strona, która posiada certyfikat ssl, zaszyfruje te dane już na Twoim komputerze a na serwer wyśle informacje już ukryte, nawet jeśli ktoś będzie chciał te dane przechwycić to zobaczy ciąg dziwnych znaków z którymi nic nie zrobi.

Podstawowe rodzaje certyfikatów

Domain Validated (DV)

Podstawowy certyfikat, który otrzymamy po potwierdzeniu że jesteśmy właścicielem danej domeny dla której certyfikat ma zostać wydany. Certyfikaty które otrzymamy w kilkanaście minut są najpowszechniejsze i akceptowane przez większość przeglądarek.

Organization Validation (OV)

Certyfikat gdzie weryfikowana jest nie tylko domena ale również organizacja dla której certyfikat ma zostać wydany. Ta grupa kierowana jest do większym podmiotów, którym zależy na zwiększonej wiarygodności oraz wypłaconej gwarancji w przypadku jeśli dane zostałyby rozszyfrowane.

Certyfikat EV (Extended Validation)

Oferuje największy standard uwierzytelniania, aby zapewnić najwyższy poziom zaufania klientów. Kiedy odwiedzamy stronę internetową zabezpieczoną certyfikatem SSL EV pasek adresu zaświeci się na zielono (w przeglądarkach o wysokim poziomie bezpieczeństwa) oraz pojawi się obszar z nazwą właściciela strony internetowej wraz z informacją o CA – podmiocie który udzielił gwarancji. Te wizualne znaki mają przyczynić się do zwiększenia zaufania konsumentów do sprzedaży on-line.

Certyfikat Wildcard 

Ten certyfikat jest potrzeby wtedy jeśli posiadasz wiele subdomen, chroni domenę główną z nielimitowaną ilością subdomen. np. blog.domeny.pl, panel.domeny.pl. Dla tego typu domen rekomendowany jest certyfikat typu Wildcard. Pozwala on na zapewnienie pełnego bezpieczeństwa przesyłania danych do dowolnego hosta Twojej domeny – na przykład host.nazwa_domeny.pl (gdzie „host” jest zmienną nazwą, ale sama nazwa domeny pozostaje stała).

Czy lepiej wybrać darmowy certyfikat czy płatny? Wady i zalety.

Zalety? 

  • Tak jedyna jest bezpłatny i w sumie na tym koniec.

Wady:

  • Bezpłatne SSL-e należy samodzielnie i często aktualizować – jest to być może największa z wad, która sprawia, że niewiele firm decyduje się na nie. Terminowa, co-trzymiesięczna autoryzacja każdego z SSL-i to w wielu wypadkach kwestia nieopłacalna w porównaniu do komercyjnego certyfikatu SSL.
  • Bezpłatne SSL-e nie dają też gwarancji – co oznacza, że jeśli hacker złamie ich kod nie otrzymujesz żadnej rekompensaty z tego tytułu. W wypadku płatnych SSL-i gwarancje sięgają nawet 1.750.000 dolarów.
  • Bezpłatne SSL-e dostępne są tylko w walidacji DV – jeśli więc zależy Ci nie tylko na bezpieczeństwie, ale i wiarygodności taki certyfikat nie jest odpowiedni.

Prawdopodobnie już wiesz, że wszystkie popularne przeglądarki jak Chrome ostrzegają przed niezaszyfrowanymi stronami za pomocą komunikatu „Not Secure” lub „Niezabezpieczona”. To poważna sprawa. Z badań największych Certificate Authority wynika, że tylko 2% użytkowników pozostałoby na stronie, a tylko 3% podałoby dane swojej karty kredytowej, jeśli witryna nie posiada dobrze już znanej ikony kłódki.

Jakie są korzyści ze stosowania certyfikatów SSL?

Podstawową funkcją certyfikatu SSL jest ochrona danych przesyłanych między użytkownikiem strony, a serwerem gdzie strona się znajduje. Jednak poza samym szyfrowaniem danych, instalacja certyfikatu niesie ze sobą wiele dodatkowych korzyści dla Ciebie i użytkowników Twojej strony. Przedstawiamy osiem powodów, dla jakich warto stosować certyfikaty SSL.

Zgodność z RODO

RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, nie formułuje obowiązku korzystania z certyfikatów SSL wprost, przedstawia jednak jasne wymagania, które można spełnić jedynie za pomocą certyfikatów SSL.

„1. Uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia, administrator i podmiot przetwarzający wdrażają odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku, w tym między innymi w stosownym przypadku:
a) pseudonimizację i szyfrowanie danych osobowych;”

RODO, Artykuł 32 – Bezpieczeństwo przetwarzania

Większy ruch na stronie

Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania to więcej osób na Twojej stronie. Google uwzględnia HTTPS jako jeden z czynników w rankingach wyszukiwania. To na której pozycji będzie Twoja strona zależy między innymi od zainstalowanego certyfikatu ssl. Google wyraźnie wspiera i popiera używanie certyfikatów SSL do zabezpieczania Twojej witryny.

Mniej porzuconych koszyków

Według badań Instytutu Baymarda, średni wskaźnik porzuceń koszyków wynosi, aż 69%. Co to oznacza w praktyce? 70 na 100 osób nie dokonuje określonej konwersji, gdzie jednym z powodów jest brak zaufania do sklepu, często potencjalni klienci boją się podawać swoje dane. W dobie e-zakupów, priorytetem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa transmisji danych. Taką rolę spełniają Certyfikaty SSL które potwierdzają autentyczność odwiedzanej strony www. Certyfikaty SSL dają poczucie, że witryna jest bezpieczna, co podnosi skłonność do dokonania zakupów.

Więcej konwersji

Większość kupujących online szuka na stronie symboli zaufania, które by uwiarygodniły prawdziwość podmiotu oferującego dane towary lub usługi. Taką rolę pełnią certyfikaty premium EV SSL, które uwiarygadniają podmioty prowadzące działalność, przez co realnie zwiększają liczbę konwersji.

Wykorzystanie HTTP/2

Włączenie  HTTP/2 na serwerze jest przez Google jest traktowane jako czynnik  rankingowy, zatem jeśli zależy ci na dobrej ocenie przez Google oraz  widoczności  swojej strony w sieci obowiązkowo musisz włączyć protokół HTTP/2. Aby wykorzystać zalety tego protokołu przeglądarki internetowe wymagają instalacji certyfikatu SSL. Nawet jeśli Twój hostingodawca ma włączony HTTP/2, a nie posiadasz certyfikatu SSL, nie skorzystasz z możliwości szybszego ładowania strony oraz zwiększenia jej wydajności.

HTTPS to przyszłość

Aby zapewnić bezpieczniejsze przeglądanie stron internetowych od 2018 r., Google oznacza witryny, które nie mają zainstalowanego certyfikatu SSL. Jeśli ktoś nie zastosuje się do tej zasady, wszystkie popularne przeglądarki internetowe :  Google Chrome i Firefox Mozilla, wyświetlają ostrzeżenie że strona nie jest zabezpieczona. Bez względu na to, jaką masz witrynę, bloga, stronę firmową czy sklep internetowy  SSL jest obowiązkowy, a nieprzestrzeganie go może spowodować że odwiedzający widząc  ostrzeżenie o niezabezpieczonej stronie po prostu z niej wyjdą.

Obecnie już ponad połowa z miliona najczęściej odwiedzanych stron w Internecie używa HTTPS i liczba ta stale rośnie! Jeśli chcesz być postrzegany przez swoich potencjalnych klientów jako profesjonalista, firma nowoczesna – SSL jest oczywistym wyborem.

Przewaga nad konkurencją

Twoi klienci szybko zauważą twoje członkostwo w grupie premium. Instalacja komercyjnego certyfikatu pokazuje, że dbasz o swoją wiarygodność i bezpieczeństwo danych Twoich Klientów.

Uniknięcie ataków pishingowych

Cyberprzestępcy mogą łatwo uzyskać certyfikat DV dla swojej fałszywej witryny i przez to oszukać niczego nie podejrzewających użytkowników. Nie uzyskają jednak certyfikatu Extended Validation (EV). Każdego dnia użytkownicy spotykają się z internetową przestępczością i nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Bezpieczeństwo online to podstawa korzystania z Internetu.

Phishing to jedno z najpopularniejszych cyber-przestępstw, które mają wpływ zarówno na konsumentów, jak i firmy. W ciągu ostatnich kilku lat wyłudzanie informacji stało się coraz głośniejsze i bardziej wyrafinowane.

Certyfikat SSL podstawowy (DV) może być wydany dla każdego, dla każdej domeny, która będzie chciała udawać adres Twojego banku. Przykładem może być sytuacja kiedy przestępcy rejestrują podobną domenę i instalują certyfikat DV, uruchamiają witrynę bardzo podobną do witryny Twojego banku, następnie rozsyłają mailing z adresem, na który powinieneś się zalogować i w ten sposób uzyskują dostęp do Twojego konta. Scenariusz całkiem możliwy i w historii miał już miejsce.

Chroń swoich klientów przed phishingiem! Extended Validation SSL
Pewnie zadajesz sobie pytanie w jaki sposób?
Naucz swoich klientów, aby szukali nazwy podmiotu w pasku adresowym z EV SSL i w ten sposób mogli zweryfikować wiarygodność podmiotu. Ilość ataków phishingowych cały czas rośnie. Według raportu WebRoot codziennie na świecie powstaje 46 000 tysięcy stron służących do ataków phishingowych i każdy może być celem bez względu na wielkość firmy. Musisz dać swoim klientom gwarancję, że podmiot z którym chcą zawrzeć transakcję jest prawdziwy. Jak również dać pewność, że logują się do właściwych zasobów swoich usług czy też do konta bankowego swojego banku. Ta gwarancja zapewniona zostaje poprzez instalację certyfikatu Extended Validation (EV), a tym samym aktywację zielonego paska w przeglądarce.

Wybór zatem jest prosty Certyfikat SSL

Oprócz tego, że certyfikat SSL to must-have standardów szyfrowania, przyczynia się on do zwiększenia szybkości ładowania strony www, ilości osób ją odwiedzających oraz liczby konwersji – czyli wszystkiego, co ważne dla osiągnięcia sukcesu online. Rdzeniem jest zaufanie. Pamiętaj, że masz kontrolę nad tym, jak użytkownicy postrzegają Cię online. Przejrzyj opcje certyfikatów SSL, aby znaleźć ten, który jest odpowiedni dla Ciebie i zyskaj zaufanie swoich klientów, na które zasługujesz, jeśli nie jesteś pewien my Ci pomożemy i odpowiemy na wszystkie pytania.